Földtudományokról a Csodák Palotájában - interjú Böszörményi Sándor geográfussal, a Csopa GEOlab házigazdájával

Böszörményi Sándor, a Csopa GEOlabra készülve
A Csodák Palotája oktatási programja újabb és újabb tudományterületekkel bővül, ezúttal a földtudományok szerelmeseinek kedveskedünk. Javában folynak az előkészületek a Csopa GEOlab első foglalkozásaira a Csopa Playbar Richter Gedeon laborjában. A Csopamedia száguldó riportere kísérletezés közben kérdezte az ismeretterjesztő sorozat házigazdáját, Böszörményi Sándor geográfust, a Csopa műszakvezetőjét.

Csopamedia: Miért pont a földtudományok ragadtak magukkal?

Nagyon korán kezdődött, egészen óvodás koromig nyúlik vissza ez a történet. Anyukám földrajz atlaszából tanultam meg magamtól olvasni. A családom mindig is szeretett a hegyekben túrázni. A Bükk szélén nőttem fel, az erdő, a hegy hamar magával rántott. Kicsit kacifántos utat leírva, de elég nyilvánvaló volt, hogy előbb-utóbb a földrajzzal foglalkozom majd. Tanulmányaimat Egerben kezdtem a helyi főiskolán, ott szereztem BSc fokozatot. A folytatás Debrecenben következett, itt végeztem el a mesterszakot. A továbbiakat majd még meglátjuk. Papíron geográfus vagyok, de geológiával is foglalkozom.

A begyűjtött talajszelvény részei...
Csopamedia: Melyik az a szakterület, mely igazán érdekel?

Természetföldrajzos vagyok, ezen belül is van egy speciális ágazat a geomorfológia, azaz a felszínalaktan. Ez a tudományág a Föld felszínének a fejlődésével foglalkozik, engem főleg az emberi hatások érdekelnek. 

Csopamedia: Jársz túrázni? A számítógépek korában szükséges, hogy egy geológus terepi munkákat is végezzen?

Lehet számítógép előtt tudományt művelni, különböző térinformatikai szoftverek már lehetővé teszik ezt. Ugyanígy működhet, ha az ember a mások által begyűjtött adatokra támaszkodik, például a geofizikusok is hasonlóképpen dolgoznak. 

Szakavatott kezek tisztítják a talajmintát...
Szerintem sokkal érdekesebb az, ha az ember részévé válik annak, amit csinál. 

Csopamedia: Vannak kedvenc útvonalaid, melyeket másoknak is ajánlanál? Milyen gyakran jut időd nekiindulni a természetnek?

Nehéz egy útvonalat választani, amit sokszor végigjártam, s csukott szemmel sem tévednék el rajta, az Eger mellett a Nagy-Egedtől egészen Felsőtárkányig a Várhegyre fel, ezt nagyon szeretem. Korábban, főleg a főiskola alatt sokkal több időm volt. Ekkor hosszú gyalog- és biciklitúrákra indultam. Főleg télen szerettem gyalogtúrázni. Az egyetem mellett kevesebb idő jutott rá, mostanában a Csopa GEOlab kapcsán újra előkerült a túrabakancs. Most jövök rá, hogy mennyire hiányzott ez az életemből az utóbbi években.
Mintaelőkészítés...

Csopamedia: A Csodák Palotájában dolgozol, mesélnél az itteni munkádról?

A Csopa Playbarban dolgozom egészen pontosan, jelenleg műszakvezetőként. Demonstrátorként kezdtem a helyszín nyitásakor 2016 májusában. Akkoriban először a szabadulószobák voltak a szakterületem. Ami fontos számomra a Csodák Palotájában, hogy tudományokkal, tudománynépszerűsítéssel foglalkozunk. Van nekem egy újságírói végzettségem, ezen belül is tudományos újságírás vonzott. Fontos számomra, hogy az emberekhez közelebb hozzam a tudományokat és a kutatások eredményeit. 

Kémiai vizsgálatok...
Csopamedia: Visszatérve a Csopa GEOlabhoz, kiknek szól ez az új sorozat?

Tulajdonképpen mindenkinek, aki érdeklődik a geológia iránt. Főleg tizenkét év felettieket várunk, mert akkortól foglalkoznak inkább komolyabban természetföldrajzzal az iskolások is.

Csopamedia: Mely témák kerülnek terítékre február 21-én és március 21-én?

Az első két foglalkozás a mészkő és a karszt köré épül. Az elsőn megismerjük a mészkő tulajdonságait, megvizsgáljuk a környezeti hatásokat, megnézzük, hogyan ismerhetjük fel a természetben. 

Amikor a száguldó riporter is beáll kísérletezni...

Márciusban az egyéb érdekességekre hívjuk fel a figyelmet, melyek a mészkövekkel kapcsolatosak. Legyen szó például az ősmaradványokról.

Szeretettel várunk minden érdeklődőt a Csopa GEOlab rendezvényein február 21-én és március 21-én kedden a Csopa Playbarban. További részletek, előregisztráció hamarosan a www.csopa.hu weboldalon.

(fényképek: Tamás Péter)


Megjegyzések