Kedvencek a tudomány szolgálatában (fényképek: Tamás Péter) |
Valamikor, nem is olyan régen az etológusok,
állatvielkedés-kutatók úgy gondolták, hogy az állatok viselkedését az ő
természetes környezetükben kell megfigyelni, lehetőleg úgy, hogy az állat ne is
vegye észre, hogy megfigyelik. Ezért viszont a kutyáról azt tartották, hogy
erre nem alkalmas, hiszen nincs természetes környezete. Ezt a személetet
változtatták meg gyökeresen Csányi Vilmosnak és munkatársainak, köztük Miklósi
Ádámnak (a májusi Csopa SzTK vendégével) kutyákkal végzett kísérletei.
E.L.: Hogy kezdtek egyáltalán ezzel
foglalkozni?
Cs.V.: Az Akadémia sok évvel ezelőtt (Ádám akkor még nem is
dolgozott nálunk) ki akart telepíteni egy pszichológust hozzánk Gödre, és
elkezdődött egy tárgyalás, hogy az Akadémia épít neki egy labort, lett volna
ott egy akadémiai kutatócsoport. Ők kutyával foglalkoztak, de pavlovi
kísérleteket csináltak, vagyis nem különösebben etológiát, de azt gondoltuk,
hogy ha lesznek ott kutyák, akkor esetleg azokon tudunk majd etológiát is
csinálni. Még zajlottak a tárgyalások, de vettünk három-négy kutyát, két-három
hónap múlva pedig már kb. húsz kutyánk volt. Ki kellett találni valamilyen
kísérletet velük, én egy memóriakísérletet találtam ki: lesz tizenöt ember,
mindegyiknek lesz egy tárgya, kis méretű, amit a kutyák hozhatnak vihetnek. Az
udvaron felállítunk egy palánkot, ez mögött helyezzük el a tárgyakat, és
mindenkinek arra kell kérnie a kutyákat, hogy az ő tárgyát hozza oda. Azt
akartuk vizsgálni, hogy a kutyák mennyire jegyzik meg, hogy melyik tárgy kié.
Elkezdtük a kísérletet, húsz kutyával és tizenöt emberrel, és négy-öt nap, vagy talán egy hét múlva szóltak a fiúk, hogy hagyjuk abba, hülyeség az egész, összevissza hozzák a kutyák a tárgyakat. Néztük az adatokat – gazdag adatbázisunk volt -, és semmi értelme nem látszott a dolognak, tényleg összevissza hordták a kutyák a tárgyakat. Nagyon szomorú voltam, és Tónival, a munkatársammal próbáltuk kibogozni, hogy hátha mégis van valami mintázat, mégis van valami értelme az egésznek.
Elkezdtük a kísérletet, húsz kutyával és tizenöt emberrel, és négy-öt nap, vagy talán egy hét múlva szóltak a fiúk, hogy hagyjuk abba, hülyeség az egész, összevissza hozzák a kutyák a tárgyakat. Néztük az adatokat – gazdag adatbázisunk volt -, és semmi értelme nem látszott a dolognak, tényleg összevissza hordták a kutyák a tárgyakat. Nagyon szomorú voltam, és Tónival, a munkatársammal próbáltuk kibogozni, hogy hátha mégis van valami mintázat, mégis van valami értelme az egésznek.
Miklósi Ádám és Csányi Vilmos (kép: kutyakutatas.blogspot.hu) |
A második-harmadik napon, amikor már
teljesen el voltunk keseredve, akkor egyszerre észrevettük a mintázatot: volt
négy vagy öt hölgy, akinek minden alkalommal minden kutya a saját tárgyát hozta
oda. Ezek a hölgyek imádták a kutyákat, ha megláttak egy kutyát, akkor majd
elolvadtak, simogatták, minden. Azután volt öt vagy hat fiatalember, részben
hallgató, részben technikus, akiknek egyetlen alkalommal sem a saját tárgyukat
hozták oda, mindig kaptak egy tárgyat, de egy másikat. Rájuk az volt jellemző,
hogy gorombán bánnak a kutyákkal, mondjuk etetéskor oldalba taszították a
túlságosan tolakodókat, meg kiabáltak velük, ők egyszer sem kapták a saját
tárgyukat. És volt Gyuri, egy technikus fiatalember, aki jóba volt minden
állattal, nála viszont az történt, hogy az ötödik-hatodik naptól kezdve a
nagytermetű kutyák, amikor szólt hozzájuk, elfordították a fejüket és nem
mentek el a tárgyért, hiába könyörgött nekik, a kistermetű kutyák viszont
elmentek, kikeresték az ő tárgyát, de nem odahozták, hanem elvitték messzire,
és eldobták. Nem akatuk elhinni, ilyent gyerekek csinálnak, de állatok nem.
Próbáltuk kideríteni, hogy mi lehet ennek a magyarázata, és kiderült, hogy a
negyedik vagy ötödik napon Gyurit egy nagy kutya megharapta, mert rálépett a
lábára, vagy ilyesmi. Attól kezdve Gyuri izzadt, reszketett, félt, és a kutyák
ezt úgy viszonozták, hogy a nagyok „nem álltak vele szóba”, a kicsik pedig
megbüntették azzal, hogy megkeresték a tárgyát, elvitték és eldobták. Én itt
feladtam, mert ez nem egy állatra jellemző viselkedés, gyerekek csinálnak
ilyesmit, de állatok nem, ez gyerekpszichológia, amihez én nem értek, és én az
állatokhoz szeretnék érteni.
Elhatároztam tehát, hogy abbahagyjuk ezt a
kísérletet. Minden kutyának szereztünk egy gazdát, és elajándékoztuk őket,
kivéve egyet, aki háromszor kitört abból a néhány kilométerre lévő házból,
ahová a gazdája vitte, ő ott Gödön akart lenni, ő volt Boldizsár, akit én
neveltem annak idején. Boldizsár lett Göd kutyája, és vele kezdődött egy
teljesen más etológiai kutatás. Az egész onnan indult, hogy egyrészt odakerült
hozzánk Bukfenc, akit Évával találtunk – Boldizsár meg is volt sértve miatta -,
másrészt volt egy Beritashvili nevű orosz neurobiológus, akinek volt egy
memóriakísérlete, ami úgy ment, hogy valami ennivalót mutatnak egy állatnak,
majd eltakarják, és megnézik, hogy félóra, egy óra, egy nap után, ha elengedik,
akkor rögtön odamegy-e az ennivalóhoz, emlékszik-e rá, hogy hol volt. A kutya
például két óra után még emlékezett arra, hogy hol volt, két óránál hosszabb
idő múlva csak arra emlékezett, hogy valahol volt, és elkezdi keresni, de nem
emlékszik a helyre, ez jól megkülönböztethető viselkedés.
Abban a kutatásban a halak
15 másodpercig emlékeznek arra, hogy
pontosan hol volt az ennivaló, a csimpánz viszont még egy hónap múlva is
keresni kezdte, hogy ott van-e az a banán, amit látott. Erről egy részletes
tanulmányt írt, hosszan vizsgálták az állati memóriákat. Volt viszont a
tanulmányban egy fura megjegyzés, az, hogy a kutyákkal egy nap csak egy
kísérletet szabad csinálni, mert ha különböző helyekre rakják az ennivalót,
akkor először mindig az elsőnek látott helyre megy. Ezt a többi állat nem
csinálta. Engem rendkívül izgatott, hogy ennek mi az oka, és amikor még voltak
kutyák, akkor megismételtük ezt a kísérletet, és tényleg nemcsak másodszor,
hanem még harmadszor is elindultak az első hely felé. Aztán rájöttek, hogy mi a
helyzet, és mentek oda, ahol az étel volt. De ez egy fura dolog volt, valahogy
meg akartam ezt a jelenséget vizsgálni.
Egyszer
behívtam három munkatársamat,
köztük Miklósi Ádámot, és elmondtam nekik, hogy három alternatíva közül kell
válasszanak: csatlakoznak Altbecker Vilmoshoz, aki nyulakkal foglalkozik,
kutyáznak velem, vagy elmennek a tanszékről. Némi gondolkodás után azt mondták,
hogy jó, kutyáznak velem, de mit kell csinálni. Mondtam, hogy fogalmam sincs.
Mindenesetre mondtam nekik, hogy még egyszer nem lesz itt húsz kutya, mert
egyrészt nagyon strapás a tartásuk, másrészt az derült ki, hogy a kutya
mindenkivel kialakít valamilyen viszonyt, és ezt a kísérlet közben figyelembe
kell venni, de ez nem jó. Ez olyan, mintha az ember egy gyerekkel dolgozna.
Ezért úgy terveztük a kísérleteket, hogy nem saját kutyákkal végezzük ezeket,
hanem külső kutyákkal, és vegyen részt a kísérletben a kutya gazdája is. És
akkor elkezdte a kísérleteket Jóska meg Ádám nagyon rendesen, megcsinálták a
kísérleteket és a megfelelő kontrollokat, mert tudtuk, hogy ahhoz, hogy a
szakma elfogadja az eredményeinket, rengeteg kontrollkísérlet kell. A fiúk ezt
mind megtervezték, megcsinálták, és először nagyon el voltak szontyolodva, mert
az eredményeinket senki nem hitte el, az etológusok nem tudtak azzal mit
kezdeni, hogy egy állatnak megmutatom, hogy hol van az ennivaló, és odamegy,
ezt nem tekintették etológiának.
Az etológia azt gondolta, hogy a természetes
környezetben külső beavatkozás nélkül mutatott viselkedés az érdekes. Tehát
menj el az őserdőbe, figyeld meg az elefántot, ő ne lásson téged, és akkor, ha
látod, hogy mit csinál, akkor ez az etológia. Mármost a kutyának nincs
természetes környezete, mondták, tehát a kutyának nincs etológiája, nem is volt.
Talán egy vagy két olyan cikk volt, amire rá lehetett fogni, hogy a kutya
viselkedésével foglalkozik. A másik nehézség az volt, hogy volt egy úgynevezett
állatpszichológia, amelyik viszont a legsötétebb behaviorizmusban szenvedett.
Tehát úgy gondolta, hogy mindent reflexekkel kell magyarázni. Az állat nem
gondolkozik, nem spekulál, ezt az ember teszi, az állat egy reflexmasina. Ha
véletlenül valaki azt akarja bizonyítani - és abban az időben már voltak olyan
„idióták”, akik azt akarták bizonyítani -, hogy az állat azért ennél többet tud, annak százféle
kontrollt kellett használnia, hogy már ne lehessen más bizonyíték, csak az,
hogy az állat azt gondolja, hogy... Ezt leírni, hogy egy állat azt gondolja,
nem lehetett. Az ilyen cikket visszaküldték azzal, hogy az állat nem
gondolkozik, egy, kettő, honnan tudom, hogy gondolkozik? Az, hogy szerintem úgy
viselkedik, mintha gondolkozna, az az én gondolkozásomat bizonyítja, és nem az
állatét. Szóval ebbe a légkörbe léptünk be a kutyákkal, nem volt könnyű.
M.Á.: Nem volt könnyű dolgunk! Az ember, ha elkezd egy
kutatást, akkor körülnéz a szakirodalomban, hogy mi van az adott témában. Na most mi körülnéztünk, és nem volt semmi. Talán egy vagy két cikk volt,
tárgy-állandósági kísérletek, amiket franciák, kanadaiak csináltak akkoriban, a
kilencvenes évek elején, de valójában a kutyák etológiájával nem foglalkozott
senki. Az a módszer is teljesen új dolognak tűnt, hogy a kutyát a gazdájával
együtt vizsgáltuk, ma már ez triviális, mindenki ezt csinálja, van egy csomó
labor a világban, ahol a környező városok, falvak szolgáltatják a kutyákat,
vagyis a mi módszerünk elterjedt.
Cs.V.: Általában egy új tudományterület mindig valamilyen
módszerhez köthető, és itt az volt a gondolat, amit Ádámmal induláskor
megírtunk a Magyar Tudományban, hogy a kutya természetes környezete az ember
világa, tehát a kutya és a gazdája a viselkedési egység, és a kutyát meg kell
nézni a saját környezetében, vagyis a gazdával. Ezért videóval kimentünk a
gazdák lakására, ott végeztünk megfigyelést. Vagy jött a gazda, és a gazda
részvételével történt a vizsgálat. Így kezdődött el Családi Kutya Program.
M.Á.: Mai napig kérdezik néha, pedig ismerik a
kutatásainkat, hogy hol vannak a kutatásban részt vevő kutyák. Mellesleg ez így
sokkal olcsóbb is. Néha azért vannak a tanszéken kutyák, például a hallgatók
behozhatják a kutyájukat, de alapvetően a kutyákat a gazdájuk hozza el a
tanszékre. S a tapasztalat azt mutatja, hogy nagyon szeretnek hozzánk jönni.
Sok gazda mesélte, hogy a kutyák már akkor elkezdik húzni a pórázt, ha az
épületek közelébe érnek. Egyébként 3-4
évbe telt, mire születetett cikkünk a kutya témában.
Cs.V.: Volt egy olyan cikkünk, amit visszaküldtek azzal, hogy
minden nagyon rendben van vele, de nem hiszik el. Ettől a fiúk igencsak le
voltak lombozva, úgy kellett lelket öntenem beléjük. Négy-öt év után, amikor
már külföldi konferenciákon voltak hozzászólók, és egyáltalán tárgyaltak róla,
akkor változott meg a hozzáállás. De például amikor Hawaiin volt az etológiai
világkongresszus, és én ott álltam egy poszter mellett, amin valami jóféle
kísérlet volt részletesen leírva, és az ember ilyenkor várja, hogy majd jönnek,
és kommentálják a kollégák a posztert, és akkor jött egy fiatalember,
elolvasta, majd azt mondta: fényévekre vannak attól, hogy ezt be is bizonyítsák.
Elment, mi néztünk egymásra, aztán jött egy úr, aki hallotta ezt, ő is
végigolvasta, és azt mondta: nekem egy labradorom van, én mindent elhiszek. Lassan kiderült, hogy azok a recenzensek, akiknek van kutyájuk, azok
hajlamosabbak elhinni, amit mi írunk, akiknek nincs, azok reménytelenek.
M.Á.: Nagyon sok ötlet keringett a fejünkben, többek között
Csányi Vilmos is elültetett ilyeneket bennünk, szoktam mesélni, hogy a dolog
úgy zajlott, hogy a professzor úr kéthetente kijött, leültünk a gödi szobában,
és megbeszéltük a dolgokat, hogy mi volt, és akkor jött 2-3 kutyatörténet, amit
akkoriban főleg Bukfenc produkált, és akkor a vége az volt, hogy akkor azon
kéne gondolkoznunk, hogy hogyan lehetne ezt a megfigyelést tudományos
eszközökkel alátámasztani. Egyik ilyen történet volt az ugrálós történet, ami
arról szólt, hogy a kutyák tudnak utánozni, a Bukfenc utánoz, meg Jeromos is
utánoz, meg minden kutya utánoz, ezt kellett volna kísérletekkel bizonyítani.
Cs.V.: A dolog úgy történt, hogy a tanszéknek volt akkor már
egy rokkantsegítő kutya képző alapítványa, aminek az első tagja Filip volt, egy
monori kerekesszékes fiatalemberhez került, és a Jóska meg az Ádám is időnként
lementek ehhez a fiúhoz ellenőrizni, hogy jól működik-e a kutya, s akkor
kezdtek mindig történeteket mesélni, hogy mivel foglalkoznak, kihasználtuk a
helyzetet, hogy ellenőrizni kell, hogy a kutya jól működik-e. És nekem mindig
voltak ötleteim, hogy mit próbáljanak ki a kutyával. Filip meg tudta
különböztetni a tévé távirányítót, és a rádiótelefont, és amelyiket kérte, azt
hozta. A rádiótelefonnak volt egy aljzata, amin rajta volt. Azt mondtam egyszer
Jóskának, hogy dugják el a rádiótelefont, csak a tévé távirányító legyen elöl,
és a fiú kérje a rádiótelefont, nézzük meg, mi történik. Az történt, hogy kérte
a rádiótelefont, a kutya odament, nem találta, ment körbe, nagyon rendesen
átkutatta a három szobás lakást, visszajött, és hosszasan nézte a tévé
távirányítót. De hát az nem az volt. Megint elment, megint körbejárt, nem
találta, a fiú folyamatosan kérte, és akkor a kutya hosszasan gondolkozott,
majd fogta a távirányítót, rátette az aljzatra, majd elment és tovább keresett,
és amikor visszajött: hát itt van, fogta, és odaadta. Mármost ez a gyerekeknél
megfelel a „mintha” játéknak, ha azt mondod a gyereknek, hogy itt a banán,
telefonáljunk vele, akkor olyan két és fél három éves korig azt mondja, hogy
azzal nem lehet telefonálni, mert az banán. Három éves kor körül van egy
átbillenés, amikor már lehet vele minthát játszani, elfogadja, hogy akkor most
telefonálunk a banánnal.
E.L.: Magyarul a kutya megfelel egy három éves gyereknek?
Cs.V.: Nagyjából. Az utánzásos kísérlettel pedig az történt,
hogy fiúnak elmesélte Jóska, hogy ilyen kísérleteket fogunk csinálni, és a fiú
szépen, aprólékosan kikérdezte, hogy hogyan kell ezt csinálni. Jóska elmondta,
és egy pár nap múlva a fiú telefonált, hogy a kutya csinálja a do as I do
(csináld, amit én) kísérletet. Lerohantak megnézni, és kiderült, hogy leülteti
a fiú a kutyát, megpördül a kerekesszékkel, azt mondja, hogy csináld, amit én,
és akkor a kutya megfordul a saját tengelye körül. Meghajol, és a kutya is
meghajol, egy rongyot tesz egy vödörbe és akkor a kutya is ezt csinálja. A fiúk
azt mondták, hogy ez lehetetlen, vagy ha nem, akkor Filip a világ
legcsodálatosabb kutyája, ezt csak ő tudja és senki más. Amikor ezt nekem
elmondták, nagyon dühös lettem, és mondtam Jeromosnak, hogy gyere, hazamegyünk,
és megmutatjuk ezeknek, hogy ezt minden kutya meg tudja csinálni, és egy hét
alatt a Jeromossal is meg lehetett ezt csinálni. Akkor már a fiúk is
komolyabban vették és kiderült, hogy ezt a legtöbb kutya nagyon szívesen
megtanulja és csinálja, és akkor lehetett ezt a kísérletet publikálni.
Egyébként hetente egyszer elmentek ehhez a segítő kutyához, és kitaláltak
különböző kísérleteket, egyszer például a fiút bezárták a fürdőszobába és
eldugták a kulcsot. A fiú dörömbölt, és a kutya próbált segíteni, persze az
ajtót nem tudta kinyitni, de odavitt különböző kulcsokat, vagyis látszott, hogy
érti, hogy a kulcs mire való. Ez megváltoztatta a fiúk gondolkozását is a
kísérletekkel kapcsolatban.
Jóska kitalálta, hogy elmegy egy osztrák rokkantsegítőkutya-kiképző
központba, ahol a kutyát arra tanítják be, hogy rokkant, kerekesszékes
gyerekeknek legyen a segítségére. Az egyik kutyának egy olyan gyerek jutott,
akinek kerekesszéke volt, és a kezével nagyon nehezen tudott fogni. De azért
tudott, és az volt a feladat, hogy mindent leejt, főleg a kulcsait, és a kutya
adja fel. A probléma az volt, hogy a kutya feladta, a gyerek megfogta, majd
ötből négyszer elejtette. Ezzel már három napja kínlódtak, hogy a kutya hiába
adja fel, mert a kulcs mindig visszaesik, és akkor a következő történt: egy
ilyen többszörös kudarc után egyszer csak a kutya felvette a kulcsot, láthatóan
gondolkodott, és aztán nem a kezébe adta, hanem a szájába. S a gyerek
megértette, megfogta, és a saját szájából el tudta venni. Ez megoldotta a
problémát. Attól kezdve a kutya mindig a szájába adta a tárgyakat. Ebből soha
nem lett cikk, de ilyenkor az ember meggyőződik arról, hogy ő nem hülye, ha azt
mondja, hogy az állat gondolkodik, mert hiszen ötletei vannak, méghozzá remek
ötletei, amelyek megoldották a dolgot.
M.Á: Most azért átalakul a tudományos közhangulat, a
kognitív etológia is folyamatosan alakult az utóbbi 10-15 évben, s amiről tizenöt évvel ezelőtt nem illett
beszélni, az, hogy az állatok gondolkoznak, az ma már elfogadott. De most az
jelenti az igazi nehézséget, hogy pontosan
mit is értünk gondolkodás alatt. Még visszatérve az utánzás-történetre, ennek a
cikknek a közlésével volt a legtöbb problémánk. Úgy tudtuk csak leközölni, hogy
társultunk egy angol kutatóval, aki az utánzáskutatás
nagy tekintélyének számított. Ennek
ellenére kaptunk valami tíz oldalas kritikát, amit nagy nehezen sikerült legyűrnünk.
Azóta sok kutya lett erre kiképezve, sőt, ma már ez egy kiképzési módszerré
vált., A „Csináld utánam” módszerrel tréningezett kutya a kiképzés során megtanulja, hogy
utánozza az ember viselkedését, és így sokkal gyorsabban lehet a kutyát 1-1
akció elsajátítására tanítani, mint mondjuk egy hagyományosabb
tréningmódszerrel.
Cs.V.: Meg még van egy nagyon lényeges dolog, nevezetesen, hogy
a kutyák mindig egy érzelmi mezőben maximalizálni akarják a szeretetteljes
kapcsolatot. És minden negatív ingerre azzal reagálnak, hogy változtatnak
valamit a viselkedésükön, és ez nagyon észrevétlenül zajlik. Sokszor egy
rossz helyen mondott szóval vagy tiltással teljesen meggátolod azt, hogy
bizonyos dolgokat megcsináljon. Bukfenccel azt játszottuk, hogy Éva megfogta,
én eldugtam a másik szobában egy labdát, kiabáltam, hogy jöhet, és akkor jött
és megkereste. Egyszer Éva nem volt otthon, és azt gondoltam, hogy ez nagyon
egyszerű, leültetem, az hogy ülj itt, egy triviális utasítás egy kutyának,
elmentem, eldugtam, mondtam hogy jöhetsz, és nem jött. Akkor többszöri
felszólításra mégis elindult, de láthatóan nem azzal a játékos örömmel, amivel
addig, hanem nagyon óvatosan, nagyon félősen, megkereste a labdát, az orrával
megérintette, nem hozta oda, rám nézett, lefeküdt, és nem volt hajlandó még
egyszer megcsinálni, holott sokszor egy félóráig tudtuk ezt játszani. Elkezdtem
törni a fejemet, hogy mi történt. Hosszas fejtörés után rájöttem, hogy az
tulajdonképpen egy negatív utasítás, hogy maradjon ülve, ez okozza ezt a
viselkedést.
Ennek bizonyítására elhatároztam, hogy kidolgozok egy pozitív
ül-t. Ami úgy történt, hogy nagy viháncolás, játék közben egyszer csak azt
mondtam, hogy csüccs, és lenyomtam. Ez egy hét múlva begyakorlódott, megfelelő
utasítás volt, pozitív felhanggal. Eltelt közben két hónap, addig egyszer sem
játszottuk ezt a labdásat, és akkor egyszer mondtam neki, hogy csüccs, eldugtam
a labdát, hívtam, megkereste és hozta, és utána soha többet nem volt vele
probléma. Ebben az a lényeg, hogy az ember nyilván nem gondol arra, hogy ha
leülteti a kutyát, akkor az valami sértő dolog, de az, tehát erre nagyon kell
vigyázni. Ráadásul ez kutyánként változik, Jeromosnál ilyen nem volt, ő sokkal
jobban át tudta látni ezeket a dolgokat. Tehát ha mondjuk hozzávágok a kutyához
egy vödröt, mert ugat a kerítésnek rohanó puminak, akkor el fog kerülni, ha
látja a kezemben a vödröt. De Jeromos pontosan tudta, hogy ez miről szól,
elment a pumi, máris jött oda, hogy na, akkor kössünk békét. Megsimogattam,
békét kötöttünk, és el volt intézve. Én pontosan tudtam, hogy Jeromos ilyen
szempontból sokkal önállóbb, és fejlettebb gondolkozású, mint Bukfenc, mert
pontosan tudta, hogy a büntetés miért van, tudta, hogy utálom, hogy ő ott
acsarog, viszont annyira önálló volt, hogy fölvállalta a büntetést. Bukfenc
ilyen soha nem csinált volna. De vele ilyen probléma nem volt, amit
megtiltottam, az meg volt tiltva. Jeromos meg eldöntötte, hogy megéri-e a
tiltás ellenére csinálni valamit.
M.Á.: Igazából úgy indultak a kutatásaink, hogy először azt
sem tudtuk, mit csináljunk a kutyával etológiai szempontból, ma viszont úgy
vagyok ezzel, mint a kalapáccsal: a kutyák kutatása számos tudományos kérdés
vizsgálatára alkalmas. Most egyébként úgy néz ki, hogy a kutyaetológiai
tudásunkat egy teljesen új területen tudjuk bevetni, ami mindenkit váratlanul
ért, ez pedig a robotika. Ez azért érdekes, mert megint az a helyzet, hogy van
egy tudomány, a robotika, ahol azzal szembesülnek a szakemberek, hogy mások is
beledumálnak az ő munkájukba, amit nem igazán kedvelnek, ezért aztán nagyon
nehéz nekünk ezen a területen publikálni. Arról van szó, hogy a robotokról azt
állítják, hogy úgy húsz év múlva az emberi háztartásokban nemcsak mosógép lesz
meg plazmatévé, hanem ténylegesen megjelenik a robot, mint egy mozgó ágens,
amivel az embernek dolga lesz, interakcióba fog vele kerülni. A kérdés az, hogy
ezekkel a robotokkal hogyan lép az ember interakcióba, kedveljük-e őket,
szeressük-e őket, ne szeressük, minek tekintsük őket, szolgának vagy barátnak,
és a robotikusok ezen gondolkoznak is a maguk saját módján, építik, tervezik
ezeket a robotokat. Akkor mi azt mondjuk, mások sugallatára is, hogy az
interakció kérdésében van egy jó állati modellünk. Ez a tudományos modell
nem más, ami tízezer éve egymással folyamatos interakcióban létező, ember és kutya.
A kutya a mi biorobotunk, ami velünk él, van vele interakciónk, de láthatóan
mindenféle mást is tud. Ráadásul az ő elméje, még ha nagyon tiszteljük is,
valószínűleg nem olyan komplikált, mint az emberé, ennek ellenére jól
megvagyunk vele. A kutya-ember interakció egy jó viselkedési modell, kutatható,
van vele tapasztalatunk, az első ilyen terméke az emberiségnek, és olyan jól
sikerült, hogy még ma is „piacon van”, tehát úgy gondoljuk, hogy igazából a
robotosoknak ezt a modellt kellene átvenniük. Most zajlik a küzdelem, nagyon
emlékeztet arra, ami az etológusokkal folyt, hogy írjuk a cikkeket, és akkor jön
vissza a válasz, hogy hát ezt ő nem érti. Minek kell a kutyát modellnek
használni, ő nagyon jól tudja, hogy a robotnak mit kell tudnia, meg hogyan kell
tudnia, ne mondja ezt meg neki egy kutyaetológus. Már írtunk erről egy cikket,
és gyakorlatilag egy éve megy a harc a folyóiratokkal a közléséért. A
szerkesztő most éppen azt javasolta, hogy a további viták helyett nem hagyja
tovább ezt a harcot, hanem jelenjen meg a közleményünk, mint vitacikk, és akkor
majd meg lehet vitatni. Én tudom, hogy sikert fog aratni ez a cikk is, meg a
többi, de láthatóan nagy az ellenállás. Ez egyébként még egy nagyon hosszú
folyamatnak ígérkezik, nagyon sokat dolgoztam magyarországi mérnökökkel a
Műegyetemről, velük hetente beszélgetünk,
és még velük is nehéz volt ezt a dolgot megértetni, hogy például nem
kutyarobotot csinálunk, mert nem ez a lényege az egész koncepciónak, de ma már ők
is a mi pártunkon állnak, és remekül tudunk együtt dolgozni. De nem csodálom,
hogy egy amerikai vagy japán kutató fogja a fejét, hogy mit akarnak ezek,
viszont azt mondom, hogy öt év múlva mindenki ezt fogja harsogni, hogy a mai
robottechnikával nem lehet olyan robotot csinálni, amelyiket be lehet engedni a
háztartásba, hanem igenis egy olyan robotot kell csinálni, amelyik hasonló
képességekkel rendelkezik, mint egy kutya, tehát kommunikatív, együttműködő,
stb. Ellenben úgy néz ki, ahogy éppen ki
kell néznie, ami a legjobban megfelel annak a funkciónak, amit végre kell
hajtania. Kutatásunk jelentős hányada erre irányul, most épül a második robot a
tanszéken, és most már 1-1 robot lesz a Műszaki Egyeteme és nálunk.
E.L.: És ezek már ezen a „kutya elven” működnek?
M.Á.: Igen, tehát például a kutya vokalizál. Mi azt
gondoljuk, hogy az, hogy a kutya ilyen vokális lény, hogy nyüszög, vakkant,
morog, kaffog. Mindenféle hangot ad, valószínűleg azért, mert velünk, emberekkel, jobban lehet
így kommunikálni. Sokkal hangosabbak a kutyák, mint a farkasok, tehát
vokálisabbak. A mi általunk tervezett robotnak is lesz hangja, de nem fog beszélni,
és nem fog ugatni. Azt próbáljuk most kitalálni, hogy miképp tudunk neki olyan
hangot adni, ami emóciókat gerjeszt emberben, pozitívat, negatívat, és ennek
hatására úgy reagálunk rá, mintha lennének érzelmei. Nyilván nem lesznek, de ez
teljesen lényegtelen, mert ebből a szempontból az sem annyira fontos, hogy a
kutyának vannak-e érzelmei vagy nincsenek, elég, ha mi azt hisszük, hogy vannak
vagy nincsenek. Tehát ilyen értelemben ezen a logikán alapulna az általunk
elképzelt robot működése, de ezt elérni egy küzdelmes dolog. A robotikusok ma
fognak egy fejet, megcsinálják, ráhúznak valami műanyagfélét, és beépítenek egy
csomó szervomotort, ami pontosan mozgatja az izmokat, és ez gyönyörűen működik,
csak az ember azt gondolja, hogy így este, ha odajön egy ilyen mosolygó robot,
hogy kérek-e még teát, hát én attól infarktust kapok. A kutya sem csinálja ezt,
ha megnézzük, egy elég durva arca van, mimikája alig, legalábbis elég
korlátozott egy farkashoz képest, de különféle viselkedése révén jól el tudja
adni magát. Ezt próbáljuk elmagyarázni a
robotikusoknak, de ez ugyanolyan
küzdelem lesz, mint annak idején az etológiának eladni a kutyát. Most ez a nagy
kihívás, de nagyon érdekes munka.
Egyed László tudományos újságíró írásai az alábbi rovatainkban érhetők el: Tudomány az életünk, CT - Csopa Tudás, Történetek tudósokról
A Csopa SzTK - Szeniorok Tudományos Klubja programunkról itt olvashatnak bővebben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése